Monday, September 12, 2011

PELABURAN WANG IRAQ


Pelabur Cari Peluang dalam Pemulihan Iraq 
CNBC - [2011/08/17] 

Idea melabur di Iraq boleh membuat sesetengah pelabur merasa takut, namun ada sesetengah yang berpendapat keadaan telah berubah situasinya di IRAQ. Berdasarkan keadaan ekonomi global yang pincang seperti EUROZENE hutang kegelisahan zon euro, prospek yang lemah bagi ekonomi Amerika Syarikat (AS) dan kebimbangan terlalu panas beberapa pasaran baru muncul seperti IRAQ yang tidak dinafikan mungkin bernilai dan harus dipertimbangkan oleh pelabur untuk masa akan datang.

Sebagai rages perbahasan sama ada beberapa tentera AS kekal selepas pengeluaran yang dirancang pada akhir tahun ini, keadaan keselamatan masih tidak menentu. Seorang pegawai AS atas sebelum itu berkata bahawa Iraq "adalah kurang selamat berbanding tahun lalu". Angka yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan menunjukkan bahawa bilangan orang awam yang dibunuh oleh keganasan di negara ini meningkat kepada 159 pada bulan Julai, menandakan salah satu daripada bulan paling teruk tahun ini. 

Tetapi Shwan Taha, pemilik Sekuriti Rabee, percaya ia kini "lebih baik" berbanding untuk 2005-2007. 

"Terdapat banyak tempat yang lebih berbahaya di bumi yang pelabur lebih tertarik kepada bidang dan di mana ganjaran yang kurang daripada orang-orang di Iraq," katanya kepada CNBC. 

Berikut adalah beberapa nombor untuk memikirkan. Kadar hasil bon berdaulat 10 tahun untuk Iraq, di 6,65 peratus, kira-kira setanding dengan Itali dan Sepanyol, dan lebih rendah daripada Ireland dan Portugal. Corak yang sama boleh ditemui di swap kemungkiran kredit Iraq (CDS), atau kos menginsuranskan hutang negara terhadap lalai selama lima tahun. 

Dan keganasan "nampaknya tidak mempunyai apa-apa kesan ke atas pelaburan langsung asing (FDI), yang semakin meningkat ketara," Hussain Qaragholi, rakan pengurusan di Phoenix Capital dan Naib Presiden Majlis Perniagaan AS di Iraq (USBCI), memberitahu CNBC dalam satu temu bual. 

FDI ke Iraq meningkat sebanyak 175 peratus pada tahun 2010, data dari fDiIntelligence menunjukkan. Negara mengambil 7 peratus daripada aliran FDI ke rantau Timur Tengah pada tahun 2010, meningkat daripada 2 peratus pada tahun 2009, menjadi destinasi keempat yang terkemuka di rantau ini. 

Dunia Frontier Consultants, sebuah syarikat perkhidmatan kewangan, anggaran kira-kira $ 45,6 bilion dalam pelaburan mengalir ke Iraq pada separuh pertama 2011, telah mengatasi jumlah keseluruhan bagi tahun 2010. 

Anda boleh melihat kesannya di mana-mana sahaja. Iraq Stock Exchange (ISX) meningkat lebih daripada 40 peratus setakat ini tahun ini, menjadikannya salah satu daripada pasaran pentas terbaik di dunia - berbanding dengan Bursa Saham Mesir, turun 35 peratus pada tahun-to-date. Perdagangan yang sering nipis, tetapi prospek yang lebih besar mungkin sekitar sudut. 

Qaragholi berharap penyenaraian telekom Iraq tawaran awam awal, mungkin dua kali ganda atau tiga kali ganda nilai pasaran bursa saham, kini betul-betul di atas $ 4 bilion. Ia adalah nombor yang sederhana, walaupun mengikut piawaian serantau. 

Jumlah besar pelaburan masuk ke dalam sektor minyak dan gas. Iraq adalah ahli Pertubuhan Negara-negara Pengeksport Petroleum, tidak terikat dengan kuota, dan kini mengeksport 2.7 juta tong sehari (tsh). Pelan ini adalah untuk memperluaskan pengeluaran ke 3 juta tong sehari menjelang akhir tahun, dan 12 juta tong sehari menjelang 2017. 

Satu draf akhir perjanjian telah ditandatangani lebih awal pada bulan Julai oleh kerajaan dengan Royal Dutch Shell [RDSA-GB 1.993,00 -12,50 (-0,62%)] dan Mitsubishi, membuka jalan untuk menangani $ 12 bilion untuk menangkap gas yang dibakar di selatan. 

Selain dari minyak dan gas, apa lagi yang di luar sana? Taha berkata, beliau amat berminat dalam sektor perkhidmatan."Secara peribadi saya cuba untuk menjauhkan diri dari rasa bulan dan melihat sedikit istilah yang lebih panjang," katanya.

No comments:

Post a Comment

Rare Books for Everyone on your List at AbeBooks